Dieta ketogeniczna

Na czym polega dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna nazywana jest również dietą ketonową, dietą niskowęglowodanową lub po prostu dietą keto. Dieta ta polega na znaczącym wyeliminowaniu węglowodanów. Dzienne posiłki powinny składać się w 80 – 90 % z tłuszczy a pozostałe 10 – 20 % stanowić mają białka i węglowodany. W konsekwencji organizm przechodzi w stan ketozy, czyli nie czerpie energii z węglowodanów, a z tłuszczy. Tak więc w diecie ketogenicznej utrata wagi spowodowana jest przez wywołanie naturalnego procesu metabolicznego.

Co to jest ketoza?

Kiedy mocno ograniczymy ilość węglowodanów organizm nie może czerpać energii z ich zapasów, dlatego od razu sięga po tłuszcz. Tłuszcz rozkładany jest przez glukagon. W wyniku tego rozkładu powstają ciała ketonowe, które są źródłem energii.  O stanie ketozy mówimy wówczas, kiedy stężenie ciał ketonowych we krwi jest większe niż stężenie glukozy.

Dla kogo dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna ze względu na swoją skuteczność stała się ostatnio bardzo popularna. Została ona opracowana przez dr Russella M. Wildera w Klinice Mayo w latach 20. ubiegłego wieku jako kuracja lecznicza dla dzieci z padaczką. Do dzisiaj jest stosowana w leczeniu wielu chorób, m.in. przy zespole Retta, zespole Dravet’a, przy stwardnieniu guzowatym, przy autyzmie u dzieci, przy chorobach Alzheimera, chorobie Parkinsona. Jest również polecana dla osób z cukrzyca i chorobami autoimmunologicznymi.

Dieta ketogeniczna, ze względu na swój złożony charakter polecana jest przede wszystkim dla osób świadomych procesów, jakie zachodzą w ich organizmie. Najlepsze, zdrowe i trwałe efekty daje kiedy odbywa się pod okiem specjalisty dietetyka.

Z czego składają się posiłki na diecie keto?

Składa się ona z  5 posiłków dziennie, przygotowanych według zasady, że 80 – 90 % stanowią tłuszcze a pozostałe 10 – 20 % to białka i węglowodany. Nasze potrawy przygotujemy z użyciem tłuszczy zdrowego pochodzenia z dużą ilością wielonasyconych kwasów tłuszczowych.

Ponieważ wykorzystanie glukozy jako źródła energii zostaje ograniczone, jest ona wykorzystywana przez układ nerwowy. Dochodzi więc do spadku ilości glikogenu, czyli wielocukru zbudowanego z pojedynczych cząstek glukozy. Spadek ilości glikogenu sprawia, że zmniejsza się też ilość wody, którą gromadzony w mięśniach glikogen wiązał. W efekcie tego spada masa naszego ciała.

Dieta ketogeniczna – 71 zł za jeden dzień.